Drömmar om ett skafferi

Hej!
Vi har länge (under flera år) pratat om att renovera vårt kök. Men då livet varit upptaget att mycket annat har det ännu inte blivit av. Som kanske märks har det inte blivit så mycket "renovering" alls på sistone, trots att min blogg ska handla just om renovering...

Allt handlar om tidsbrist. Jag hinner helt enkelt inte med allt jag vill (familj, vänner, jobb, hus...ja ni vet....). Drömmarna finns dock kvar.
När köksrenoveringen väl blir av (för någon gång SKA det ske) så ska jag bygga ett gammaldags skafferi. Och jag drömmer om ett riktigt gammaldags kallskafferi. Jag Googlade lite nu på morgonen och hittade en hel del inspiration. Bilden ovan (från Sköna hem) är ett exempel på mina skafferidrömmar.

Hälsningar Maria

Kommentarer

  1. Ett sånt skafferi är helt enkelt guld....verkligen. Jag hade ett sånt skafferi i mitt gamla hus, man kunde gå in i det och man kunde ha bokstavligen hur mycket som helst i det...det var guld. Det är nackdelen med nya hus eller hus där man en gång rev ur skafferiet...min m ormor hade det oxå och mamma tyckte det var kanon, men köket blev ombyggt och hela tiden pratades det om det där skafferiet men nu är det väck! Förstod inte det riktigt.....om man tittar på bilden så hade jag oxå kunnat tänka mig både köket och skafferiet...synd att vi har ett nytt kök i vårt hus vi köpte för två år sen...himla synd, varför hade dom inte kunnat ha ett gammalt kök så hade jag kunant bygga om det NU??? Hmmm...får nog fundera på det...
    Ha en go trettondag!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken fin bild du hittat, den sätter fart på många tankar och önskningar... Trots att vi har stort hus har vi litet kök och ingen möjlighet med ett sånt skafferi i anslutning till köket...men drömmarna finns förstås...
    Ibland får man dock bara accceptera att huset man har besitter andra kvalieter och skönheter.... Vi har upp och ner i köket...en renovering pågår,- bestående av; man tager vad man haver, förbättar det och lägger till och målar...
    Det går långsamt framåt för ingen har haft tid över jul och tiden där innan! Men man får se långsiktigt på det hela!!!

    God fortsättning till dig!!!

    Kram mariette

    SvaraRadera
  3. Skafferi är en dröm hos mig också. Jag kan inte riktigt förstå dem som river ut sina med motiveringen att de är opraktiska. Vi hade ett under trappan i förra huset och fast det inte var så stort rymde det mängder. Det behövdes ju så mycket färre skåp i själva köket då också. Jag saknar skafferiet och ett absolut krav nu när vi ska bygga kök till sommaren är att det finns ett. Tyvärr finns inget kvar här och vi kan inte få in ett där det tidigare varit så det får bli en kompromiss med ett hörnskafferi istället. Det blir inte så bra som ett riktigt men kommer ändå svälja massor. Och så har jag en matkällare i källaren som vi kan hålla sval... Hoppas du får tid över så du kan förverkliga dina drömmar snart!! :-) //Sophie

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag glömde säga att jag har ett STORT kök, så vi har gott om plats för att bygga ett. Det är bara tid vi har dåligt av....
    ;-)
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  5. Hejsan Maria!
    Är ofta in & hämtar lite inspiration hos dig!
    Du är tillagd i min Blogg lista! =)
    Välkommen in till min blogg!
    Lever med drömmen om att i framtiden få bo i ett stort hus jag med!
    Då vi inte bor långt från sjön Fryken,med underbar utsikt!
    Forsatt trevlig dag!
    Kram Erika

    SvaraRadera
  6. Det ser ju ut som erat kök innan ni rev bort det superfina skafferiet som jag älskade att gå in i! Det är bara att bygga upp igen! :)
    Superläckert kök, precis så som vårt ska se ut när jag förverkligat mina drömmar! Just nu håller Gunnar på att måla om hela vardagsrummet så vi bor i en byggplats och i kväll kommer grabbarna vi åker till stöten i morgon! God fortsättning! Ps kolla in kransen vi gjorde till begravningen på min blogg! Kram Agneta & Gunnar

    SvaraRadera
  7. Ja ett gammaldags skafferi kan jag verkligen rekommendera, för det har vi! Jättesött och bra med så mycket plats! Dock kan jag inte visa bilder, just nu.... :) Funderar på att sätta spetskanter på hyllorna... DÅ kanske jag städar samtidigt! :)

    Kram!
    Sanna

    SvaraRadera
  8. Tack så jätte mycket Maria!
    Hoppas vi ses snart.
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Håller med dej - drömmar finns det massor av och ideérna bubblar över ibland. Men det skall till både tid och en del pengar för att få till det:)

    Vi skall ta tag i vårt badrum nu igen. Har haft en julpaus men nu är det dags och nu börjar snart det roliga med kakel och inredning.

    Skafferiet du visar ser fantastiskt fint ut. Önskar att vi också hade plats för ett sådant där...

    Ha det gott - kram!

    SvaraRadera
  10. Vi planerar också att renovera vårt kök. Det blir kanske inte verklighet i år men senast 2011 eftersom vi har flera punkter före på att göra-listan. Tyvärr finns det dock ingen plats för ett walk in-skafferi. Det hade ju varit helt underbart! Eftersom vi rivit en vägg, ett stort skåp och satt in nytt fönster så ska vi sätta upp panel på en vägg i helgen - ska bli så kul att i alla fall ta ett litet steg i rätt riktning!

    Stort lycka till med ert nya kök!

    SvaraRadera
  11. HEJ
    Åh det är så mysigt med ett sånt gammeldags skafferi, önskar att jag oxå kunde bygga in ett men förutsättningarna är inte så bra!!
    Ha det bra
    Kram Marith

    SvaraRadera
  12. Ja, det är verkligen en dröm att ha ett sådant skafferi.
    Vi fick tyvärr offra vårt, för att få en toalett/dusch i bottenplan, då äldste sonen är handikappad.
    Sen har vi väl världens smalaste kök, så utrymmen finns tyvärr inte....jag är dock övertygad om att du lyckas!
    kram på dig!

    SvaraRadera
  13. Hej Maria, vad fin du är på kortet bredvid!
    Drömmen om ett gammaldags skafferi finns även hos mig, vi har ett hus från 30-talet, men inte plats för ett gammaldags skafferi i vårt kök ändå...
    Tävling hos mig!
    Ha en fin helg!
    kram Susanne

    SvaraRadera
  14. Jag har också drömt om ett sådant skafferi i många år. Vi ska renovera köket om ca 2 år, men jag vet inte om vi kommer få plats med ett stort skafferi. Jag vill gärna ha eldstad i köket också. Har ni tagigt bort en vägg mellan kök och ett rum då du skrev att ni har ett väldigt stort kök? Vårat är inte så stort. Vi kan nog inte avvara kammaren bredvid köket för att få en större kök. Trevlig helg! Kram Stina

    SvaraRadera
  15. Hej Maria, jaa det är då inte lätt att hinna med allt man vill i livet. Skafferier är såå mysigt och bilden du visar är underbar.
    Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  16. Visst är det svårt att hinna med alla idéer man har. Jag är övertygad om att det kommer bli jättefint när du väl får tid över!

    Vi ska också bygga ett gammeldags skafferi när vi väl tar itu med vårt kök, men det dröjer många år innan vi är där. Men jag samlar på inspirationsbilder redan nu. Den här hamnar direkt i samlingen.

    SvaraRadera
  17. Hej igen!

    Ja tapeten du såg i braskaminsrummet är en Sandberg! Wilma tror jag den heter.

    Hmm... har inte för avsikt att ta tag i städningen i vårt skafferi nu, med andra ord så kommer jag inte lägga ut några bilder på det den närmsta tiden. Men om du behöver inspiration kan jag självklart maila biler till dig, hör av dig i så fall.

    Kram!
    Sanna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar