Trädgårdsbänk från Ösjöfors

Min far har sina rötter i både Dala Järna (farmors sida) och Småland (farfars sida). Jag och min syster har haft förmånen att få åka med honom och titta på vart han och våra släktingar bott. Ett av de ställen vi har släkt ifrån är Ösjöfors, i nordvästra Småland. Här arbetade man vid Ösjöfors handpappersbruk som uppfördes redan på 1700-talet.

På vår resa till våra rötter tog jag en hel del fotografier. Här syns mangårdsbyggnaden vid Ösjöfors pappersbruk. Utanför grinden vid detta hus hittade jag två gamla trädgårdsbänkar, på varsin sida om grinden. Jag tog många foton på dessa bänkar och nu har jag äntligen kommit till skott och provat på att bygga en liknande bänk.


Med hjälp av fotografierna har jag gjort en egen ritning och försökt uppskatta måtten.


Kul att prova gamla byggtekniker (träplugg och laskade hörn). Behövs övning för att få det bra men någon gång måste ju vara den första.



Jag målade bänken i en egenblandad blågrå kulör av linolja. 

Montering av ribborna. 
Pappa fick bänken på sin 75-årsdag. 

Summering av min erfarenhet: Det behövs virke av hög kvalitet (tätvuxet virke) för att bänken ska få stadga. Ribborna är så smala att de sviktar om man köper vanligt virke från byggvaruhusen. Kul att laska men övning behövs för att få det riktigt snyggt. När jag får tag i bättre virke ska jag prova igen... 

Kommentarer