Några tips om skafferier

Jag har bestämt mig för att inte bli stressad av bloggen. Den ska ge mig energi, inta ta energi. Därför har jag inte lagt upp något på ett tag. Men nu är det dags för några bilder.

Nu har jag byggt klart mitt skafferi. Det blev ganska likt den ritning/skiss som jag gjorde från början. Det är bara en väggklocka som fattas...


Jag har funderat lite och har några tips (gällande skafferier) att dela med mig av:

- Har man gott om plats i köket är det självklart härligt med ett stort skafferi, som man kan gå in i. I Karlstad hade vi ett sådant. Där valde jag att klä alla väggar med hyllplan vilket gjorde att jag fick plats med massor av saker (läs burkar). En sak att tänka på är dock att man inte kan använda hela golvytan till förvaring. Man behöver ju kunna stå på en del av golvytan, sen är det också risk att skafferiet upplevs rörigt om man belamrar golvet. 

- Om man enbart har plats för ett litet skafferi så har jag också några tips. Det räcker om djupet på skafferiet är ca 20-25 cm. Det betyder att skafferiet tar väldigt lite plats, och att ytan inne i skafferiet optimeras. Om man bygger det djupare än så hamnar saker "framför" och "bakom". Eller så blir det bara ett onödigt tomrum framför alla saker som står i skafferiet. Håller man sig inom 20-25 cm så får man ett optimerat skafferi p liten yta. Och man får en bra översikt av allt man har inne i skafferiet. 


Vi hade egentligen inte plats för något skafferi i köket men genom att flytta vår köksö litegrann trollade jag fram en liten yta. En gammal dörr (som vi hittat på vinden) fick avgöra skåpets höjd och bredd. Djupet satte jag med hjälp av att mäta alla torrvaror vi brukar använda. Det var då jag hittade det optimala djupet (21 cm djupa hyllplan och 26 cm totalt yttermått)






Jag är glad att jag byggde ett skafferi i vårt kök. Det kommer vi har stor användning av!


Jag har byggt flera skafferier, både stora och små. Jag har tidigare byggt ett skafferi som man kan gå in och nu ett smalt skafferi som tar liten yta. Och här finns bild på ett hörnskafferi vi hade i huset i Karlstad. Här finns ytterligare några bilder på mina skafferier.

Kommentarer