Förbereder verandabygge

Här kommer bilder på när jag och yngsta dottern Maja rev en gammal altan och förberedde för bygge av en ny veranda - i gammal stil. Det var många timmars jobb och hårt slit innan verandan var på plats!


När vi köpte huset fanns en altan (utan tak) längs med husets ena sida. Det blev oerhört varmt att sitta där trots att det fanns en segelduk för skydd mot solen. Altanen var byggd ovanpå en källarlägenhet (där vår äldsta dotter bor). För att ta sig inifrån huset ut på altanen fick man ta ett högt kliv över en ca 15 cm hög tröskel. Då vi ändå ville bygga om den nya verandan helt från grunden så valde vi att riva bort allt och därmed kunde vi sänka golvet (och slippa den höga tröskeln ut). 


Det var extremt varmt när vi började riva bort altanen. Maja och jag turades om att jobba i 15 minuter vardera. Det gick inte vara ute längre än så. På bilden ser ni när Maja monterar bort trallen. Vi sparade både trall och skruv, som jag (och grannen) byggt nya saker av.



Regelstommen kvar... Den satt rejält hårt!


Räcket monterade vi bort och sparade i förrådet. Ska återanvänds senare.


Här mäter jag befintlig höjd för att räkna ut hur mycket jag kan sänka golvet (viktigt att ha kvar lutning för vattenavrinning på underlaget).


Min ritning visar att vi kan sänka golvet med ca 15 cm. De nya verandapelarna vill vi ställa ända nere på muren till källaren, därför behöver vi riva ännu mer. OBS! Eftersom jag är hobbysnickare så rådfrågar jag självklart kunniga personer gällande bärande konstruktioner (bra med en pappa som är byggnadsingenjör).



Många dagar senare river vi bort golvpapp och råspont.


Paus...







En hel del skräphögar bildas i trädgården när man bygger. Mycket av virket ska dock återanvändas till andra byggnationer. Konstigt nog glömmer man snabbt hur mycket slit det är att bygga (och särskilt att riva). Tur är väl det! I det här läget är det långt kvar tills man kan njuta av kaffet på verandan. 

Men visar ett litet smakprov på slutresultatet redan nu...



Kommentarer