Verandan påbörjas

Även i vårt förra hus (i Karlstad) byggde vi en veranda. Jag älskade den verandan och vi använde den väldigt mycket! Men nu när jag fått chansen att bygga ännu en veranda var det vissa detaljer jag ville förbättra. Jag ritade på olika alternativ under säkert ett år innan jag kände mig nöjd. I ritningen nedan syns min skiss i vitt. Allt annat är husets originalritning från 1927 (ritad av arkitekt G. Karland).

När det var dags att bygga stommen till verandan valde vi att ta hjälp av proffs. Det är ett oerhört tungt arbete att bygga stommen och en bärande konstruktion kräver kunskap som jag själv inte besitter. Två superduktiga snickare från Duvbo Bygg (https://www.entreprenadhuset.se/om-oss/) kom hit och hjälpte oss resa stommen. Tack Kim och Hasse för ett kanonfint jobb!

Redan första dagen hade snickarna rest de tunga balkarna på plats. Imponerande att se dem jobba! De var oerhört noga med detaljer vilket kändes skönt då jag själv tycker detaljer är väldigt viktigt.

Taket börjar ta form. 
Det var väldigt ostadigt väder och emellanåt kom det rejäla regnskurar. Ösregn!
Jag fick till och med gå upp vissa nätter för att sopa (...) bort allt regnvatten.
Lyssna på ljudet i klippet nedan så får ni kanske en känsla för hur det var.


Fortsättning följer...

Kommentarer