Byggt en väggstump

För att få plats med ett skafferi i köket så behövde jag bygga ut en liten "väggstump" mellan kök och matrum. Inte det roligaste bygget men det skulle se konstigt ut annars. Så här gick det till när jag byggde väggen, om någon skulle vara intresserad av detta fantastiska byggnadsverk 😂😂😂 

Ser ni jultomten uppe i högra hörnet av bilden? Det är den väggen som behöver utökas för att skafferiet ska få plats. 

Steg 1: Jag började med att skruva fast en "syll" (små stumpar/reglar) mot golvet där väggen ska stå. Jag borde gjort likadant i taket (kallas "hammarband" tror jag ) men istället använde jag vinkeljärn och fäste reglarna med. Blev onödigt krångligt så den lärdomen tar jag med mig till nästa gång. Den blå tejpen visar olika former på skafferiet. 

Steg 2: Eftersom jag vill återanvända så mycket som möjligt av lister och annat byggmaterial så skar jag loss dörrfodret med en vass kniv (fodret har oftast målats fast med väggen så för att inte förstöra mer än nödvändigt är det bra att skära ett snitt längsmed listen innan man bryter bort den).

Steg 3: Fram med kofoten och bryt försiktigt loss fodret. Bryt lite i taget så kommer spikarna "krypa fram". Och när du vet var spikarna sitter kan du med fördel bryta just på dessa punkter.


Steg 4: Så där, då var fodret (listen) borta. Jag gjorde sedan på samma sätt med täcksidan (heter något annat men minns inte), dvs den breda vita plankan mellan rummen. 


Steg 5: Sätt upp reglarna. Låter enkelt men tar väldigt mycket tid för en amatör som mig. Det är ju väldigt viktigt att det blir rakt åt alla håll... 


Steg 6: Klä sedan in väggen med något skivmaterial. Jag avskyr gips (jag vet att det är bra då materialet är "dött" men det spelar ingen roll) så jag valde att använda mdf-board denna gång. 

Steg 7: Sätt tillbaka foder och täckskiva. Sätt upp glasfiberremsa vid skarvarna, spackla och måla. Jag har en del finlir kvar att göra, men det får bli efter jul! ;-)

Kommentarer