Dekor till pergolan

Jag visste tidigt att jag ville ha snickeridetaljer på min gröna pergola. Jag skissade på några olika varianter och tillslut kom jag på hur jag ville ha det. Här kommer mååånga bilder som visar hur jag gjorde, steg för steg. 

Steg 1: 

Profilera regelvirket (då jag själv inte har någon överhandsfräs fick jag låna en).  Jag valde att profilera alla fyra hörnen.

Steg 2: 

Olja och grundmåla virket. Det blev ingen linoljefärg denna gång. 

Steg 3: 

Låt virket torka. Jag använder en fläkt för att få färgen att torka ordentligt då jag målar i källaren. Fläkten står och balanserar på en gammal resväska. Fint va! ;-)

Steg 4: 

Slipa med sandpapper. Ta inte i för hårt utan svep bara över brädan med sandpapperet så att eventuella knottror försvinner.

Steg 5: 

Borsta bort allt slipdamm från virket. Jag använder en billig borste från Ikea. Funkar utmärkt!

Steg 6: 

Glöm inte att ha på radion. Underbart att försvinna bort i tankarna och växelvis lyssna på radion.

Steg 7: 

Olja, grunda och måla rundstaven INNAN du kapar den i bitar. Mycket enklare att måla långa brädor än korta. Sandpappra båda ändarna på rundstaven så att allt "fnas" försvinner.

Steg 8: 

Jag är helt värdelös på att vårda mina penslar. Har försökt så många gånger men misslyckas alltid. Har köpt dyra penslar med svinborst som redan efter första användningen blir förstörda. Mitt sätt har blivit att köpa väldigt billiga penslar som jag sedan förvarar i en försluten plastpåse. Jag brukar låta penseln vara blöt (med färg kvar i penseln) när jag lägger den i påsen, då håller den bättre. 

Steg 9: 

Bestäm vilket avstånd du vill ha mellan pinnarna (rundstaven). Gör en mall av en gammal skräpbräda (min är vit i bilden nedan) genom att borra hål med rätt avstånd.

Steg 10: 

Borra hål i dekorbrädan med hjälp av mallen (mina dekorbrädor är gröna). Borra INTE helt igenom utan max halvvägs.

Steg 11: 

Dags att börja montera dekoren. Sätt upp mallen (den vita brädan) på undersidan av pergolastommen med hjälp av tvingar. Borra sedan hål i pergolastommen med hjälp av mallen (det räcker att borra 10-15 mm djupt).

Steg 12: Ta bort mallen.  ;-)

Steg 13: 

Sätt ner pinnarna (rundstaven) i dekorbrädan.

Steg 14: 

Lyft upp dekorbrädan och passa in pinnarna i hålen på verandastommens undersida. Detta är UTMANANDE, särskilt om man gör det ensam. Men DET GÅR. Andas lugnt och passa in en pinne i taget. ;-).

Fäst dekorbrädan i pergolans pelare. 

KLART! Det tar lite tid men jag tycker det var värt det. När en sektion är klar är det bara att ge sig på nästa...









Inte ofta jag är nöjd, men min gröna pergola gillar jag!

Kommentarer