Trädgårdsplank

Vår tomt ligger på en återvändsgata men längst ner i trädgården gränsar tomten mot en trafikerad väg. Därför finns det ett ”bullerplank” uppsatt. Jag ogillar planket (hade hellre haft buskar och träd) men utifrån läget får vi göra det bästa av det.


Jag har tittat på en hel del trädgårdsplank och även läst böcker om hur plank var utformade förr. Jag har valt att dekorera planket med en bågformad toppbräda och att ersätta den svarta plåthuven med en brunmålad vattbräda. Målet är att få planket att smälta ihop mer med huset både färg- och utseendemässigt. Så här gjorde jag!

Utgångspunkten så här såg planket ut innan jag började göra om det (rött med svart plåthuv).  


Steg 1
- Måla planket i samma färg som huset. Då planket tidigare var målat i slamfärg så borstar man först bort all lös färg. Sedan målade jag planket två varv med brun slamfärg. 

Steg 2 - Sätt upp en rätbräda (provisoriskt) som sitter vågrätt med hjälp av vattenpass.

Steg 3 - Såga av locklisten med rätbrädan som stöd. Att stå högt upp på stege med en cirkelsåg är inte ett drömscenario men med sladdlös såg och stort fokus gick det ok. 


Här har jag sågat av topparna på locklisten. Man kan se att planket var omålat när det sattes upp.


Steg 4 - Borsta bort sågspån och damm.

Steg 5 - Måla där det fattas färg.

Steg 6 - Sätt upp ”toppbrädan” (vet ej vad den egentligen heter) provisoriskt och markera med en blyertspenna vart alla locklister sticker upp. Dessa markeringar ska hjälpa dig när du sågar ut bågformerna (se nästa steg). 

Steg 7 - Rita ut alla bågar mellan de markeringar du gjort (se steg 6). Det gör inget om bågarna blir lite olika. Det ska synas att det är en människa som gjort det, tycker jag! 

Steg 8 - Såga ut alla bågar (jag använde sticksåg). Det blev en hel del bågar utsågade…

Steg 8b - Ha en hund som är nyfiken på vad som händer i källaren… ;-)


Steg 9 - Borsta bort allt sågspån och damm.


Steg 10 - Sandpappra sågytan så att allt fans försvinner.


Steg 11 - Måla sågytan i samma färg som planket. 


Steg 12 - Bär ut alla brädor och montera dem på planket. 




Som vanligt blir det byggskräp att ta hand om. 

Jag råkade också tappa en bräda rakt över mina rosbuskar. Ja ja, värre saker händer i livet.


Steg 13 - Sätt sist upp vattbrädorna (jag har inte kommit dit än…).

Kommentarer