Klätterväxter vid pergola

Som jag nämnt tidigare (se Platå för pallkragar) blev det en nivåskillnad när jag byggde pergolan. Mellan de olika ytorna byggde jag en liten trappa och en växtlåda. Jag satte dit ett enkelt armeringsnät som växterna kan klättra på. Nätet kostade en dryg hundralapp på bygghandeln (samma nät på en handelsträdgård kostar det fyrdubbla). Jag skruvade fast nätet med enkla hålband istället för specialklämmor (som också kostar betydligt mer). 

Tips: Använd handskar då du sätter upp nätet eftersom det rostar och gör både händer och kläder rostbruna.  

Så här såg det ut under pågående arbete...
Här är både armeringsnät och växter på plats.



Till vänster har planterat klätterrosor (White New Dawn). De blir mellan 3-5 meter höga och blommar länge (juli-oktober). Ser fram emot att de ska växa till sig.  Växten  till höger (lite tätare än rosen) är Rådhusvildvin. Den har redan dragit iväg en bra bit upp på pergolan. 
Nederst i bild syns en av pallkragarna. Här har jag tillfälligt planterat mina rabarber. Måste förbereda deras riktiga växtplats först så de får stå i pallkragen tills allt är klart. 

Kommentarer