Trä(d)bänk

Jag har länge velat ha en bänk runt något av våra fruktträd. Jag bestämde mig för att bygga en själv och här visar jag hur jag gick tillväga (steg för steg). 

Jag blev väldigt inspirerad av den trädbänk som finns i boken "Snickra och bygg" av Anna och Anders Jeppsson. Jag utgick i från deras beskrivning men gjorde några förändringar utifrån mitt eget tycke. Bland annat valde jag att ha smalare sittbrädor. 
Steg 1
Som vanligt börjar jag alltid med att måla virket (i ordningen olja, grundmåla och färdigstrykning 1). Det sista varvet med färg målar jag när bänken är klar, på plats ute i trädgården. Glöm inte sandpappra lätt mellan färgstrykningarna (så du slipper knottror i färgen). 

Steg 2
Sedan satte jag ihop alla ben (det behövs 6 sektioner av ben).

Steg 3
Montera sedan ihop bensektionerna med varann. Se till att allt hamnar i våg. Jag satte fast en bräda med en tving för att se till att allt blev rakt. 

Här (nedan) är snart alla sektioner ihopsatta. 

Steg 4
Ett av mina avsteg från bokens ritning är att jag satte en profilerad bräda i framkant (syns ytterst i cirkel på bilden nedan). 

Steg 5
Markera ut mitten på alla bensektioner så att du enkelt kan placera alla sittbrädor på exakt rätt ställe. 

Steg 6
Sätt en hjälpbräda (med tving) vid din markering (steg 5) så blir det lättare att fästa sittbrädorna på rätt ställe. 


Fortsätt sektion för sektion.

Steg 7 (mycket viktigt)
Montera inte ihop de sista två sektionerna förrän du satt bänken ute runt trädet. Annars blir det väldigt svårt att få bänken runt trädet ;-)

Steg 8 
Montera nu bänken runt trädet. Och måla sista strykningen färg!

Tips!
Jag tyckte jag tog i ordentligt när jag satte måtten för innercirkeln (där trädet ska få plats). Men det räckte inte. När jag prövade bänken vid våra gamla äppelträd fick man sitta framåtlutad eftersom stammen gick ända emot sittbrädorna. Jag skulle alltså gjort bänken betydligt större för att passa bra till våra gamla träd. Nödlösningen fick bli att sätta bänken runt ett av våra nyplanterade träd. Det kommer ju dröja många år innan stammen på det nya trädet fyller ut hela utrymmet i bänkens mitt. ;-)

Sedan får det bli en ny större trädbänk till de stora träden. Senare...

Kommentarer