Farmors broderi från Dala Järna

Världens bästa farmor bodde i det trygga, hemtrevliga och mysiga huset i Dala Järna. Huset där alla ljud var vänliga. Knirrande golv, härligt gnisslande dörrhandtag, radion med P1, ekonyheter och sjöväderrapport. Huset där alla dofter luktade såå mycket mer. Farmors mat luktade underbart. Hennes rågbröd, som man stoppade under näsan och drog djupa andetag i, luktade underbart. 

I köket hängde en väggbonad som farmor broderat som ung. Ett motiv som alltid funnits där, på samma plats, tryggt och fint. Nu har pappa tagit över farmors väggbonad. Jag har nu ritat av motivet och broderat min egen version av farmors bonad. Så glad för det!


Mitt broderi har vit kant (ovan). Farmors original har blå kant (nedan).


Så här gjorde jag:
Steg 1: Jag fotograferade motivet med och utan måttband i bilderna. 

Steg 2: Jag broderade ut mitten på min lakansväv (för att veta att motivet blir rakt).

Steg 3: Sedan ritade jag av motivet med en vass hård blyertspenna (som ej smetar av sig).

Steg 4: Köpte garn och fäste trådarna på en pizzakartong. Viktigt att spara färgkoderna ifall man behöver fylla på med mer garn. Pizzan köptes på Norrstrands pizzeria i Karlstad ;-)


Steg 5: Sedan är det bara att börja sy. Använd spännbåge (eller vad det heter) och spänn tyget hårt! Jag hade stor nytta av bilderna jag fotat på originalet. Där kunde jag zooma och se alla detaljer.

Färdigt! Nu ska den bara strykas och sättas upp på väggen. ;-)

Kommentarer