Stolpar till ljusslinga

Det här är nog årets sista trädgårdsprojekt. Ett litet bara. Då det är så himla mörkt ute vill jag ha mer belysning ute i trädgården. En lååång ljusslinga är beställd. Men innan den kommer behöver stolpar förberedas. Jag har tänkt att ljusslingan ska hängas mellan trästolpar längsmed grusgången. Sagt och gjort. Spade, vattenpass, snöre, plintar och virke åkte fram. 

Steg 1: Fördela ut plintarna där du vill ha dem. Jag valde att sätta plintarna en bit in på gräsmattan, eftersom jag vill att man ska kunna gå på grusgången utan att stolparna gör att det känns trångt. 


Steg 2: Gör markeringar med spaden där plintarna ska stå. 

Steg 3: Lyft bort plintarna och börja gräva

Steg 4: Lägg grus/sten i botten på gropen, så att plintarna kan stå stadigt. Ställ sedan ner plintarna i gropen och packa gruset med hjälp av plinten (lyft och släpp flera gånger). 

Steg 5: Ställ ner plinten igen och fäst trästolpen i plinten. Fyll igen mellanrummet med grus och den ursprungliga jorden. Mät noga med vattenpass så att pelaren blir helt rak. Trampa till runt plinten och mät igen. Fortsätt så tills pelaren står helt rakt.

Steg 6: Gör likadant med alla andra stolpar. 

Jag ska måla mina stolpar, men eftersom jag använde tryckimpregnerat virke måste jag vänta med målning i typ 1 år. Får återkomma med färgval alltså...

Kommentarer