Knoppar till ljusstolpar

Jag har grävt ner stolpar i trädgården för att sätta upp en låååång ljusslinga. Då stolparna inte är så vackra (tryckimpregnerat virke) så tänkte jag dekorera dem med en "knopp" längst upp. Här kommer bilder hur jag gjorde steg-för-steg.

Steg 1 - Köp delarna och olja dem noga. Delarna till knopparna köptes färdiga (eftersom jag inte har någon svarv och överhandsfräs). Detaljerna finns bland annat på Hornbach. Jag la alla delar i rå linolja i några dygn, så de fick suga åt sig ordentligt.

Steg 2 - Blanda grundfärg och grundmåla. För trä som ska vara utomhus rekommenderar Ottosson att man blandar till grundfärg enligt följande: 50% rå linolja, 35% färg, 15% terpentin. Det luktar starkt och tar flera dygn att torka, men det är VÄRT det!

'

Steg 3 - Måla två lager outspädd färg. Jag valde att måla knopparna i "Thottgrön" 100%.


Steg 4 - Låt torka. Som sagt, det tar flera dygn för färgen att torka. Och eftersom det dessutom är lite fuktigt i källaren har jag en fläkt som står på lite då och då för att få färgen att torka.

Steg 5 - Märk ut mitten på bottenplattorna. 

Steg 6 - Borra hål i bottenplattorna (lika stort som knoppens "pigg" (25 mm i mitt fall). 

Steg 7 - Tryck ner knoppens pigg i bottenplattorna (om det kärvar kan du behöva borra lite större hål). 

Så här (bild nedan) ska det se ut när knoppen sitter på bottenplattan.

Steg 8 - Skråborra från knoppen igenom bottenplattan (se bild)

Steg 9 - Borra även med en "försänkare" så att skruvhuvudet kan gå ner en bit i knoppen (se bild)

Steg 10 - Skruva fast knoppen i bottenplattan från båda sidor (se bild)


Steg 11 - Skruva slutligen fast knopparna på stolpen.

Steg 12 (undvik helst) - Skruva INTE ner skruvarna för snabbt. Trots att jag förborrat så sprack träet. Så ta det lugnt och skruva långsamt

Steg 13 
(undvik helst) - Limma fast den del som lossnat. OBS! Använd lim för utomhusbruk! 

Steg 14 (undvik helst) - Kläm åt med en limknekt/tving och låt limmet torka.

Sen är det bara att bära ut stolparna i trädgården och montera fast dem i plintarna igen! 

Klart!

Kommentarer