Flaggstång

Jag har alltid drömt om att ha en flaggstång. Jag tycker det ser hemtrevligt ut och det är roligt att kunna hissa flaggan när man firar något/någon speciell. Jag hade dock svårt att övertyga övriga i familjen att köpa en flaggstång. Först när flaggstången var på plats erkände de att det var väldigt trevligt att ha en. Så här gick det till att få flaggstången på plats.

En flaggstång bör vara ca 3-4 meter högre än byggnaden den står bredvid. Ett annat riktmärke för att bestämma höjden är att ca 1/3 av stången ska vara ovanför huset. Då vårt hus är ca 9 meter behövde vi en stång som var 12 meter. Här ligger den längs med grusgången och väntar på att fästet ska gjutas fast. 


Flaggstången är i glasfiber så den väger inte alls mycket (ca 45 kg). Så den var enkel att resa. 

När stången väl var på plats anlade jag en rabatt runt flaggstången. Längst in planterade jag 4 doftpioner och ytterst, längs kantstenen satte jag lavendel.


Flaggstången på plats, med flaggan i topp!

Kommentarer