Pergola påbörjad

Här kommer bilder från bygget av min pergola. I arbetet ingick också att påbörja färgbyte och renovering av trädgårdsplanket. Då huset är brunt blir plankets nya färg brunt (slamfärg). Ganska tråkiga bilder men så är det, alla steg i arbetet är inte så kul. Pelarna är tunga så det var mycket slit. Men skam den som ger sig. 

Det första jag gjorde var att förbereda planket för målning (borsta och skrapa). 
Sedan målade jag den sektion som var där pergolan ska vara.
Här har jag börjat resa pelarna (som jag grönmålade innan jag började bygga). Det är ju oerhört viktigt att alla vinklar blir rätt (åt alla håll) så detta tog rejält lång tid. Att gräva hålen för plintarna var också mycket jobb. Blev en del svordomar emellanåt. 
Ingen vacker syn direkt...

En hel del markarbeten behövde också göras. Jag hyrde en "padda" i flera omgångar. 

Här är stommen på plats!
To be continued...

Kommentarer