Gammaldags staket

Jag har vandrat gata upp och gata ner i Duvbo under lång tid. Vid varje promenad upptäcker jag något nytt att studera i grannarnas trädgårdar. Ibland tittar jag vart man placerat sina träd på tomten, vilket grus man använt till grusgångar eller olika typer av fönsterfoder. 

Här kommer bilder jag samlat på mig när jag studerat grannarnas olika typer av staket. Jag älskar gammaldags staket och dessa bilder kommer vara till stor hjälp vid mina framtida staketprojekt.

Dessa staket (bild ovan och under) med en bredare spjäla följt av flera smalare spjälor skulle jag säga är den vanligaste typen av staket i Duvbo. Jag brukar kalla det just "Duvbostaket" (även om liknande staket säkert finns på andra platser). Duvbostaketet finns i många olika färger och med olika antal smala spjälor (oftast 3-5 stycken smala) mellan de bredare spjälorna. 















En viktig sak jag kommit fram till efter att ha studerat många olika typer av staket är att inte enbart färg och form är viktiga, utan även avståndet (luften) mellan spjälorna påverkar utseendet väldigt mycket!
Alla dessa olika varianter av staket - hur ska man kunna välja vilket man själv ska ha?!

Kommentarer