Grusgångar och stenläggning

Jag är nybörjare på att lägga sten men någon gång måste ju vara den första. Har försökt läsa på men när det väl kommer till utförandet förstår man att allt inte går att beskriva i text (eller ens i bild). Det handlar mycket om handlag och känsla. Blir imponerad när jag ser duktiga hantverkare utföra sitt jobb. Har stannat till vid flera anläggningsarbeten och studerat hur de jobbar, bland annat vid en lekpark i närheten. Imponerande!


Trots att jag noggrant satt snören kors och tvärs i hela trädgården blev det snett. Som tur var tog jag en paus och upptäckte det innan jag kommit allt för långt. Det var bara att börja om. 

Underlaget består av markduk och sättsand på denna bild.

Här börjar grusgången bli klar (bara själva gruset kvar). Dags att ge sig på grusplanen framför verandan.

Jag använde flera långa stegar och vattenpass för att få grusplanen någotsånär plan. Ville även få till ett litet fall så att regnvatten rinner av och inte blir liggande på grusplanen. 



Kommentarer