Verandastaket

Jag öser på med fler bilder från bygget av vår veranda!

Här kommer bilder från när jag byggde staketet runt verandan. Designen till staketet har jag tagit från husets original (räcket syns på ett foto från när huset var nybyggt, ett balkongräcke från 1927). Mer om det längre ner.

Här följer steg för steg hur jag gick tillväga när jag byggde staketet runt verandan.


Steg 1: Ställ virket i linolja och grundmåla 

Låt träet suga åt sig ordentligt av linolja. Jag lät dem stå några dagar sedan vände jag bunten med spjälor och lät dem stå några dagar till. För att spjälorna inte ska rasa ur hinken har jag bundit ihop dem med snören. 
Obs! Tänk på att linolja är brandfarligt så läs instruktionerna från tillverkaren noga!
Så här såg det ut innan jag började sätta upp räcket. De vita pelarna (och allt annat på verandan) är målade med vit ”titan-zink” från Ottosson Färgmakeri.

Steg 2: Sätt fast överliggaren 

Jag fäste överliggarna genom att skråskruva dem in i pelarna. Se till att den hamnar i våg med hjälp av vattenpass! Då jag inte är en bläckfisk (önskar ofta jag hade fler armar) konstruerade jag en enkel stödkonstruktion för att hålla överliggaren på rätt plats.

Här är två överliggare på plats mellan pelarna.


Steg 3: Förborra alla spjälor

Då jag använder ganska tunna spjälor (15 mm) till mitt staket är det viktigt att förborra dem. Annars är risken stor att de spricker när du ska sätta upp dem. Självklart har jag grundmålat spjälorna innan jag sätter upp dem, då linoljefärg tar väldigt lång tid att torka vill jag göra det inomhus för att slippa ha dem i regn.

Steg 4: Gör en mall för spjälornas avstånd

Det är värt att göra en mall för exakt vart spjälorna ska placeras. I mitt fall har jag markerat med grått vart spjälorna ska vara och det som är vitt betyder att här ska det vara luft. Jag lägger mallen mellan pelarna och markerar på undersidan av överliggaren vart varje spjäla ska vara. Då är det sedan enkelt att placera dem på exakt rätt ställe. 


Steg 5: Sätt fast alla spjälor i överliggaren

Du kan välja att spika eller skruva fast dem. Jag valde att skråskruva dem med små fina rostfria (viktigt) skruv. Anledningen till att jag skruvat dem är att jag fortfarande är osäker på om jag har för mycket ”luft” mellan spjälorna. Eftersom jag skruvat fast dem kan jag enkelt flytta dem om jag vill.



Steg 6: Sätt upp 2 små klossar som stöd för räckets underkant

Klossarna har samma dimension som spjälorna (alltså 15 mm tjocka). Förborra klossarna med en tunn fin träborr. För att veta vart du ska placera klossarna är det bra med en ”mall”. Mallen ska visa hur högt upp klossen ska vara (alltså behöver du bestämma hur mycket luft du vill ha från golvet upp till underkant på staketet. I mitt fall ska det vara 45 mm luft under staketet och därför är min mall 45 mm tjock. På mallen har jag sedan ritat ut vart spjälorna ska vara (i mitten) och sedan vart de 2 underliggarna (ribborna/listen) som håller spjälorna på plats ska vara (på varsin sida om spjälorna).

Klossen är fastsatt på rätt ställe (i mitten av pelaren, 45 mm från golvet) med hjälp av mallen.


Steg 7: Sätt fast den yttre underliggaren 

Nu sätter du fast ribban (i mitt fall en profilerad tunn list) som ska hålla spjälorna på plats i staketets underkant. Börja med den yttre ribban/listen. Jag skruvade fast min.

Steg 8: Sätt fast alla spjälor i staketets underkant

Använd nu vattenpass! Spjälorna sitter redan fast i överkanten av räcket (det gjorde du i steg 5), så nu räcker det med att använda ett vattenpass för att få spjälorna raka. Ta en spjäla i taget , få spjälan rak med vattenpasset och skruva (eller spika) fast spjälan i den nedre ribban (underliggaren). 


Här är alla spjälor på plats.

Steg 9: Sätt sist dit den andra underliggaren (ribban)

Nu återstår bara att sätta fast den sista ribban i staketets underkant. Denna ribba täcker skruvarna/spikarna så att de inte syns. Klart! Nu är det bara att göra likadant på alla andra staketsektioner! Lycka till!



Här har jag experimenterat med olika avstånd mellan ribborna (mer och mindre ”luft”).



Inringat i bilden nedan ser man hur staketet såg ut på balkongen, när huset var nybyggt. Jag har använt samma disposition av spjälorna på verandans staket (3 smala spjälor, en bredare spjäla).




Framöver ska jag även snickra ett litet ”staket” som ska placeras uppe vid taket i varje staketsektion (med samma utseende som det stora staketet såklart). Men det arbetet får bli senare (kanske i höst).


Här är staketet på plats!


Och här är utemöblerna på plats!








Jag älskar vår veranda! Vi har använt den varje dag hela sommaren. Från morgon till kväll kan man njuta där ute. Det går att välja om man vill sitta i sol eller skugga. Jätteskönt! 

Kommentarer