Olivkorgar till äpplen

Det blir nog ett rekordår (igen) för våra äppelträd. I vår trädgård har vi tre gamla äppelträd som stått sedan huset byggdes på 1920-talet. Äppelsorterna har vi fått artbestämda av en pomolog som bor i området. Han kom fram till att det troligen är Maglemer, Gravensteiner och Husmoder. Hur som helst så har vi tre år i rad fått oerhört mycket äpplen. Det känns som om det blir väldigt mycket i år också.

Under en ganska lång tid har äppelkart ramlat ner på gräsmattan. Och jag har länge letat efter hinkar som man kan samla upp alla äpplen i utan att regnvatten gör dem till en rutten sörja. Och äntligen har jag hittat det jag sökte. Hos Överjärva Antik i Solna hittade jag gamla olivkorgar. Det smarta med dessa är att det är hål i hinkarna vilket gör att äpplena inte ruttnar och eventuellt regnvatten rinner ur. 






Jag har totalt 4 olivkorgar och de används flitigt!


Kommentarer